Tematika

Konferencija otvara pitanja koja se nastavljaju na novija istraživanja o kanonu dječje književnosti, stavljajući naglasak na situaciju isključenosti iz kanona, odnosno na djela, književne pojave i s njima povezane oblike umjetničkoga izražavanja koji ostaju s onu stranu kanona. Kanonskim se djelima uobičajeno dodjeljuje visoka vrijednosna ocjena te se podrazumijeva njihova važnost za različite sfere ljudskoga postojanja, podjednako na osobnoj i na društvenoj razini. Istodobno, izvan toga kruga ostaju i nastaju književni i srodni sustavi koji pripremaju nove početke i s vremenom utječu i na kanon. Popularna književnost i sama dječja književnost primjeri su književnih sustava koji omogućuju istraživanje novih područja i pružaju se preko svojih granica, često stvarajući nova značenja i istražujući inovativne moduse izražavanja. Stoga želimo također potaknuti razmišljanja o položaju dječje književnosti u odnosu na književni kanon općenito te skrenuti pozornost znanstvenika i studenata na često odricanje umjetničke vrijednosti dječjoj književnosti u cjelini, pri čemu joj se pripisuje posvemašnja utilitarnost. Takvi stavovi postavljaju dječju književnost s onu stranu središnjega kanona, kako nacionalnoga, tako i internacionalnoga. U žarište stavljamo granični položaj dječje književnosti, slikovnice, književnosti za mladež i srodnih sustava koji obogaćuju svijet dječje kulture i ekvilibriraju na tankoj granici između priznavanja i osporavanja. U skladu s tim, potičemo sudionike na razmatranje djela namijenjenih djeci koja se, iz različitih razloga, nalaze s onu stranu kanona dječje književnosti i na to kako ona prelaze imaginarnu granicu između prihvaćanja i odbijanja u jednom ili drugom smjeru. Nadamo se da ćemo utvrditi, shvatiti i razjasniti različite čimbenike koji utječu na te procese te istražiti na koji način ih se može promatrati u dijakronijskoj perspektivi. Polazeći od takvih pitanja kao polazišnih točaka, konferencija je usmjerena na sljedeće opće teme:

  1. Dječja književnost i književni kanon
  2. Oblikovanje kanona dječje književnosti: konteksti i utjecaji
  3. U kanonu i izvan njega: razlozi za uvrštavanje/izostavljanje i zaboravljeni naslovi
  4. Kanon dječje književnosti nasuprot kanonu književnosti za mladež
  5. Prevoditeljske i nakladničke prakse s obzirom na kanon(e) dječje književnosti i književnosti za mladež
  6. Međunarodni kanon i percepcija vlastite i drugih kultura u nacionalnim kanonima dječje književnosti
  7. Kanonske ilustracije i (re)interpretacije dječjeknjiževnih klasika
  8. Čitateljske prakse i kanon dječje književnosti
  9. Adaptacije kanonskih djela dječje književnosti i književnosti za mladež
  10. Kanon kulture dječjega svijeta: književnost, druge umjetnosti, višemodalnost, novi mediji…